Deshaies, Guadeloupe

Fortsatt Frankrike – Bonjour…..

Men før vi kom til byen Deshaies, hadde vi ett kort stopp på et sted på vestkysten av øya – Pigeon Island.
Ringer det noen bjeller når navnet Jacques-Yves Cousteau sies!
Han var en fransk marineoffiser, filmregissør og havforsker, pionér innen dykking og undervannsfotografering.
Målet med denne stoppen var å snorkle i hans “rike”, det er både skrevet og fotografert  mye om dette området. Rundt øya er det et fantastisk korallrev med mye forskjellig fisk. Vi så frem til denne snorkleturen.
Undervannskameraet og snorkleutstyret var pakket og klart før vi dro ut til øya. Det var en liten jolletur på 10 minutter fra Oda. Da vi kom frem fortøyde vi jolla i en gul bøye, som var tilrettelagt for joller – og hoppet uti med snorkel og det meste. Men da jeg skulle starte kameraet var det ikke strøm på det, uscha.

Dette var et fantastisk sted med et mangfold av fisker i alle mulige størrelser og farger som svømte rundt oss. En fiskeart hadde mange farger – hele fargeskalaen til en regnbue – utrolig. Andre fisker var nesten kamuflerte med omgivelser. Utrolig vakkert og spennende å observere.
Til tider opplevde vi at noen fisker faktisk var litt nysgjerrig på oss. Det var nesten som de svømte opp i hånden min når jeg la den frem. Morsomt. Fikk en fantastisk følelse av å være i dette elementene med fiskene.

Korallrevet var nydelig med mange ulike fasonger og farger. Det må være enda mer magisk å dykke her. Vi ble enige om at dette hadde vært det fineste stedet vi har snorklet på her i Vestindia.
Utrolig nok.

Etter en tid var vi fornøyde og dro tilbake til Oda, fikk oss en kopp te og kaffe og etterhvert tok vi opp ankeret og etter 8 nm mil for motor var vi her:

Deshaies
Nytt sted med nye muligheter og  tilbake etter 7 år…..

En koselig fiskerlandsby som har mye å by på….

…  i bukta var det er delfinpar som svømte rundt omkring båtene. Skippern var ca en meter fra de og tok video. Det var tøft.
Skilpadder svømte omkring og slappet av…

Jardin Botanique
Søndagsturen gikk til denne fantastisk botanisk hagen, ved navn Jardin Botanique. Sammen med våre svenske venner i seilbåtene Ellen (Najad) og Salsa.
Denne parken kan sammenlignes med  Flo og Fjære, utenfor Stavanger. For de som har vært der
Blomster, kaktus, papegøyer, fossefall, Flamingoer, Koier, Mangrover og mye mer var å se….. her er noen øyeblikk….

Denne hagen må bare oppleves hvis man har anledning. Alle vi var enige om at det hadde vært en fin tur. Noe kaldt å drikke før vi satte nesen og føttene i gang mot havna og til våre respektive seilbåter.

Tur i skogen/Jungelen
En av dagene tok vi to oss en gåtur opp et elvefar. Denne turen var beskrevet i pilotboken til Chris Doyle.
Så sekken ble pakket med flaske vann,  gulerøtter ble rensket og oppskjærte og lagt i en pose, og kamera ble så klart med. Men på turen inn til land var skippern uheldig så kamera linsen fikk seg et ordentlig slag… vi er litt usikker på om linsen gikk! Men solfilteret på linsen ble knust.
Men med frisk mot og med mottoet oppe er vårt slagord: ” ut på tur aldri sur”
Vi fant elvefaret raskt – og for å gjøre en langt tur på nesten 2 timer(en vei) – dvs å hoppe fra stein til stein, kom vi til en fantastisk flott kulp. Der tok vi oss et deilig og avkjølende bad. Vi var ganske varme og svette etter “hoppeturen”/klatreturen oppover. Så det badet var utrolig godt. For en magisk tur å gå i dette elvefaret. Fugleliv og litt fisk kunne vi se i elven.

Det tok en time å gå tilbake til sentrum og ut til vår kjære Oda. Da smakte det med et bad i sjøen. Og vi to var enige om at det hadde vært en fin tur 🙂

Vi sier takk til de franske Vestindiske øyene, og håper at en eller annen gang kommer vi tilbake hit. Så de få franske glosene vi kan, dette er de to mest vanlige: bonjour, au revoir osv tar vi med oss til bruk en annen gang…. man vet aldri når man får bruk for de 🙂

Nå er det en seiltur til øya Antigua og English Harbour. Smått om senn starter våre forberedelser til hjemturen. Endel ting skal gjøres og forberedes, f. eks skal Oda opp og vaskes og bunnsmøres, handle inn diverse for overfarten osv. Men vi to gleder oss ikke minst pga vi har fått med oss Mads i Frivind. Det er en stor trygghet. Vi håper på mange mail fra kjente og kjære på overfarten. Det er alltid hyggelig. Det bryter opp hverdagen vår på havet.